rat_phone085- 800 0054

Tot 15:00 uur bereikbaar

rat_phone 085 – 800 00 54

Zoeken
Sluit dit zoekvak.

R|A|T - Holland

rat_logoSinds 2007 is Reliable Advanced Technology gestart en in die tijd steeds verder uitgebouwd. Ons doel is om steeds weer een zo goed en betrouwbaar mogelijk product in de markt te zetten. Wij hebben veel tijd en energie gestoken in het verbeteren van onze producten, dit is nog steeds actueel. Kwaliteit en service staat bij ons dan ook centraal. Fietsen met onze sets rijden al jaren rond en wij kunnen u uit ervaring vertellen dat we trots op onze geleverde kwaliteit zijn.

In 2008 hebben wij als eerste de toepassing van ombouwsets op fietsen toegepast. Als pioneer op de markt hebben wij vanaf de eerste ontwikkeling van elektrische componenten ervaring opgedaan en dit uitgebreid als ons specialisatie.

U krijgt hoge kwaliteit voor een eerlijke prijs. Een goede garantie en een betrouwbaar produkt. De fietsen die wij leveren zijn uitgerust met Lithium-batterijen. Tevens zijn onze producten doorgaans uit voorraad leverbaar en hebben wij regelmatig uitbreiding van het assortiment.

Algemeen

Dit is de afstand die de fiets kan afleggen zonder tussentijds de batterij op te laden. De actieradius is afhankelijk van vele omgevingsfactoren: de capaciteit en conditie van de batterij, de bandenspanning, gewicht van de bestuurder, de mate van ondersteuning, weersomstandigheden, wegdek,  korte stukjes rijden of lange stukken rijden, bergen, heuvels etc.  De actieradius die wij afgeven op onze producten zijn gebaseerd op normaal gebruik zonder gas hendel functie, 2 wielen en het gewicht van 80 kg voor een berijder op vlakke wegen.  Indien wij gemiddeld gebruik melden in de advertentie als prestatie in actieradius dan gaan we uit van een gecombineerd gebruik van lage ondersteuning en hogere ondersteuning, hierdoor valt de actieradius veelal hoger uit.

Vrijwel al onze producten worden aangetekend en verzekerd verstuurd en zijn via track en trace eenvoudig te volgen. Alleen kleine losse onderdelen worden soms per post verstuurd. Wij maken bestellingen direct klaar en versturen deze zo snel mogelijk.

Onze producten worden geleverd door de vakhandel, winkeliers in Nederland en België. Uw voordeel is dat u via de plaatselijke winkelier een goede service kunt verwachten. Voor professionele ondersteuning en vragen kunt u uiteraard bij hun terecht. 

Ombouwsets

Ja, onze ombouwsets zijn geschikt voor alle fietsen, let wel dat iedere fiets uniek is waar wij dus maatwerk op kunnen leveren.. Afhankelijk van uw bestaande fiets en uw persoonlijke wensen, kan de meest geschikte ombouwset voor uw fiets worden gekozen.  

Ja, er zijn al vele tandems en bakfietsen omgebouwd met onze ombouwsets. Er zijn diverse mogelijkheden. Vraag het ons of aan uw dichtstbijzijnde dealer.   

Ja dat kan, maar hiervoor behoeft wel enige technische ‘sleutelkennis’.  Wij raden u aan om de ombouwset door een vakman te laten inbouwen. U kunt via onze website de dichtstbijzijnde dealer vinden bij u in de buurt.

Ja, indien u zelf besluit uw fiets om te gaan bouwen en er ontstaat hierdoor schade aan één van de onderdelen, vervalt uw garantie.   Uiteraard zullen we u ondersteunen en u verder helpen om tot een goed resultaat te komen.

Volgens de wettelijke richtlijnen is de maximumsnelheid 25 km/h. De trapondersteuning is hierop aangepast. Er zijn ook systemen die harder gaan dan de toegestane maximum snelheid voor de openbare weg. Let wel dat deze snelheid niet toegestaan is op de openbare weg.

Accu's / Batterijen

Vrijwel alle accu’s van ons zijn af / uitneembaar. Dit maakt het nog gemakkelijker om de batterij binnenshuis op te laden. Het laden gebeurt door middel van een meegeleverd laad apparaat. Als u de batterij voor de eerste keer gebruikt adviseren we u 5 keer de accu leeg te rijden en daarna direct  weer volledig op te laden.  Het van belang om de batterij om de 2 maanden minimaal op te laden en ook te gebruiken totdat de accu leeg is.  Het tussentijds laden is geen probleem ook als de batterij half leeg is op dat moment.  De allerbelangrijkste regel is dat u de batterij na leeg rijden binnen 24 uur weer oplaad.   U moet voorkomen dat de batterij onder zijn minimum niveau komt anders zal de batterij onherstelbaar stuk kunnen gaan. Laad uw batterij nooit onbeheerd op, zorg ervoor dat u als u weggaat of als u gaat slapen de batterij en de lader loskoppelt van elkaar maar ook van het stopcontact.

Het opladen van een lege naar een volle batterij neemt ongeveer drie tot vijf uur in beslag, afhankelijk van uw type oplader en type accu. 

Lithium batterijen zijn producten die onderhevig zijn aan “slijtage” en veroudering accu als gevolg van het chemische proces dat actief wordt, dat wil zeggen dat iedere batterij door “de mate en manier van gebruik” en  “de duur van de batterij vanaf verkoop” zal teruglopen in capaciteit . De door ons geleverde lithium batterijen kunnen maximaal 5 jaar meegaan onder de meest gunstigste condities. Het aantal keer laden heeft bijvoorbeeld invloed op de veroudering van de batterij. Als je de batterij dagelijks oplaadt, 365 keer per jaar, geldt de volgende theorie:
Li-Polymeer 600 – 800 keer opladen (dus kan in dit geval na 1 a 2 jaar niet meer bruikbaar zijn).
Li-ION 800 – 1000 keer opladen (dus kan in dit geval na 2 a 3 jaar niet meer bruikbaar zijn).
LiFePO4  maximaal 1500 keer opladen (dus kan in dit geval na 3 a 4 jaar niet meer bruikbaar zijn). 

Een veel gemaakte vergissing in de markt is het misbruik en gebruik van de benamingen voor batterijen. Li-Po is naar onze mening een lagere kwaliteit dan Lithium-ION, de batterijen verouderen sneller dan Lithium-ION batterijen en hebben daarnaast ook een kortere levensduur dan Li-ion. Li-Po batterijen zijn wel geschikt voor korte, hoge energie ontladingen. 
De Li-ion gaat 800 – 1000 x opladen en de Li-Po 600 – 800 x opladen mee. LiFePO4 batterijen zijn ongeveer 1500 keer te herladen en verouderen het minst snel. 

Wij verkopen hoogwaardige elektrische fiets batterijen onder de naam “High Grade”,  deze batterijen hebben dezelfde chemische samenstelling als Lithium-ION batterijen, maar dan met een hogere energie dichtheid per volume en met een zeer hoge zuiverheidsgraad. De manier van produceren, de (productie-)kwaliteit, van deze cellen en batterijen vinden plaats op het hoogste niveau. R|A|T – Holland garandeert u een zeer goede werking van deze batterijen die niet onder zullen doen aan andere chemische samenstellingen, wij leveren deze batterijen dan ook uit met 2 jaar garantie

In principe is er geen verschil maar kan het voltage invloed hebben op de actieradius: met een 36 Volt / 10 Ah batterij (360 Watt/uur),  in tegenstelling tot een 24 Volt / 10 Ah (240 Watt/Uur) batterij, kan er een grotere actieradius worden behaald.  Een 24 Volt motor die 250 Watt vermogen heeft, geeft net zoveel kracht als een 36 Volt motor met 250 Watt. Vermogen = Voltage x Ampère
Berekening:
240 Watt / uur = 24 Volt x 10 A
360 Watt / uur = 36 Volt x 10 A

Een lithium batterij rijdt u nooit leeg, althans u denkt van wel want uw display geeft het aan. In werkelijkheid zit het zo: indien u een 24 Volt batterij heeft, dan is deze vol opgeladen ongeveer 29 Volt en leeg gereden ongeveer 21 Volt. De batterij beschermt zichzelf tegen verdere ontlading, anders gaan de cellen stuk. Nu begrijpt u misschien waarom de batterij opgeladen “moet” worden als u hem leeg heeft gereden. Als de batterij dus bijna leeg is en de batterij wordt verder “belast” dan kan het zijn dat de batterij zichzelf uitschakelt. Uw systeem valt dan compleet uit ter bescherming van de batterij.

Afhankelijk van de chemische samenstelling van de cellen, de grootte, de verpakking van de cellen en de gekozen materialen, kunnen onderlinge verschillen in gewicht geven.

Een losse LiFePO4 cel kan wel meer dan 1500 x worden opgeladen. Maar als meerdere cellen aan elkaar worden gekoppeld, ontstaat er onbalans tijden het laden en ontladen, waardoor het aantal cycli wordt verminderd. Het aantal keer laden staat in verband met de snelheid van laden en ontladen, de duur van de ladingen, het aantal cellen en de omgevingsfactoren.

Wist u dat uw batterij beveiligd is tegen een te laag voltage tijdens het fietsen. Dit wordt gedaan met behulp van het BMS. Bijvoorbeeld: als de batterij niet helemaal vol is en u gaat fietsen kan door het optrekken of zwaar belasten het voltage in de batterij onder de minimale waarde zakken. Het gevolg hiervan is dat de batterij tijdelijk zichzelf uitschakelt. Door de batterij uit en weer aan te zetten reset de BMS naar originele toestand.

Waar staat BMS voor en wat is de functie van het BMS:
BMS staat voor Battery Management System: een stukje elektronica dat de staat van de afzonderlijke cellen bewaakt. Het zorgt voor de kwaliteit van de cellen en batterij en voor de veiligheid van het complete batterij pack.

De BMS meet een aantal waarden en stuurt een reeks zaken:

  • Laden stopt zodra de maximale spanning bereikt is.
  • Laden stopt zodra een cel of cellenpaar de maximale spanning bereikt heeft.
  • Na een eerste laadbeurt start het “balanceren”: de cellen die volgeladen zijn worden gedeeltelijk ontladen, waarna het laadproces weer start.
  • Het laden stopt volledig zodra de batterij de maximale spanning bereikt heeft
  • De stroomtoevoer wordt onderbroken als de totale spanning onder het minimale voltage zakt (Verschillende BMS – fabrikanten werken met een verschillende ondergrens).
  • Stroomtoevoer stopt wanneer de minimale spanning van een cel onder het minimale voltage  daalt.

R|A|T Holland is aangesloten bij Stibat die recyclen en bijdragen aan de circlulaire economie.  De accu van je elektrische fiets werkt niet meer. Hij is gevallen, beschadigd, vervormd of gewoon op na al die jaren van gebruik. Waar kun je je oude of kapotte fietsaccu inleveren? https://www.legebatterijen.nl/inleveren/waar-inleveren.

Heeft u meer vragen omtrent fietsaccu’s bezoek dan de website van Stibat:  https://www.legebatterijen.nl/alles-over-fietsaccus/

R|A|T Holland is aangesloten bij BEBAT die recyclen en bijdragen aan de circlulaire economie.  De accu van je elektrische fiets werkt niet meer. Hij is gevallen, beschadigd, vervormd of gewoon op na al die jaren van gebruik. Waar kun je je oude of kapotte fietsaccu inleveren? Lege fiets batterijen inleveren in Belgie

Heeft u meer vragen omtrent fietsaccu’s bezoek dan de website van BEBAT:  Alles over Bebat en recyclen

Vrijwel alle accu’s van ons zijn af / uitneembaar. Dit maakt het nog gemakkelijker om de batterij binnenshuis op te laden. Het laden gebeurt door middel van een meegeleverd laad apparaat. Als u de batterij voor de eerste keer gebruikt adviseren we u 5 keer de accu leeg te rijden en daarna direct  weer volledig op te laden.  Het van belang om de batterij om de 2 maanden minimaal op te laden en ook te gebruiken totdat de accu leeg is.  Het tussentijds laden is geen probleem ook als de batterij half leeg is op dat moment.  De allerbelangrijkste regel is dat u de batterij na leeg rijden binnen 24 uur weer oplaad.   U moet voorkomen dat de batterij onder zijn minimum voltage niveau komt anders zal de batterij onherstelbaar stuk kunnen gaan. Laad uw batterij nooit onbeheerd op, zorg ervoor dat u als u weggaat of als u gaat slapen de batterij en de lader loskoppelt van elkaar maar ook van het stopcontact.

Vrijwel al onze producten worden aangetekend en verzekerd verstuurd en zijn via track en trace eenvoudig te volgen. Alleen kleine losse onderdelen worden soms per post verstuurd. Wij maken bestellingen direct klaar en versturen deze zo snel mogelijk.

Onze producten worden geleverd door de vakhandel, winkeliers in Nederland en België. Uw voordeel is dat u via de plaatselijke winkelier een goede service kunt verwachten. Voor professionele ondersteuning en vragen kunt u uiteraard bij hun terecht. 

Het opladen van een lege naar een volle batterij neemt ongeveer drie tot vijf uur in beslag, afhankelijk van uw type oplader en type accu. 

Lithium batterijen zijn producten die onderhevig zijn aan “slijtage” en veroudering accu als gevolg van het chemische proces dat actief wordt, dat wil zeggen dat iedere batterij door “de mate en manier van gebruik” en  “de duur van de batterij vanaf verkoop” zal teruglopen in capaciteit . De door ons geleverde lithium batterijen kunnen maximaal 5 jaar meegaan onder de meest gunstigste condities. Het aantal keer laden heeft bijvoorbeeld invloed op de veroudering van de batterij. Als je de batterij dagelijks oplaadt, 365 keer per jaar, geldt de volgende theorie:
Li-Polymeer 600 – 800 keer opladen (dus kan in dit geval na 1 a 2 jaar niet meer bruikbaar zijn).
Li-ION 800 – 1000 keer opladen (dus kan in dit geval na 2 a 3 jaar niet meer bruikbaar zijn).
LiFePO4  maximaal 1500 keer opladen (dus kan in dit geval na 3 a 4 jaar niet meer bruikbaar zijn). 

Een veel gemaakte vergissing in de markt is het misbruik en gebruik van de benamingen voor batterijen. Li-Po is naar onze mening een lagere kwaliteit dan Lithium-ION, de batterijen verouderen sneller dan Lithium-ION batterijen en hebben daarnaast ook een kortere levensduur dan Li-ion. Li-Po batterijen zijn wel geschikt voor korte, hoge energie ontladingen. 
De Li-ion gaat 800 – 1000 x opladen en de Li-Po 600 – 800 x opladen mee. LiFePO4 batterijen zijn ongeveer 1500 keer te herladen en verouderen het minst snel. 

Wij verkopen hoogwaardige elektrische fiets batterijen onder de naam “High Grade”,  deze batterijen hebben dezelfde chemische samenstelling als Lithium-ION batterijen, maar dan met een hogere energie dichtheid per volume en met een zeer hoge zuiverheidsgraad. De manier van produceren, de (productie-)kwaliteit, van deze cellen en batterijen vinden plaats op het hoogste niveau. R|A|T – Holland garandeert u een zeer goede werking van deze batterijen die niet onder zullen doen aan andere chemische samenstellingen, wij leveren deze batterijen dan ook uit met 2 jaar garantie.

In principe is er geen verschil maar kan het voltage invloed hebben op de actieradius: met een 36 Volt / 10 Ah batterij (360 Watt/uur),  in tegenstelling tot een 24 Volt / 10 Ah (240 Watt/Uur) batterij, kan er een grotere actieradius worden behaald.  Een 24 Volt motor die 250 Watt vermogen heeft, geeft net zoveel kracht als een 36 Volt motor met 250 Watt. Vermogen = Voltage x Ampère

Berekening:
240 Watt / uur = 24 Volt x 10 A
360 Watt / uur = 36 Volt x 10 A

Een lithium batterij rijdt u nooit leeg, althans u denkt van wel want uw display geeft het aan. In werkelijkheid zit het zo: indien u een 24 Volt batterij heeft, dan is deze vol opgeladen ongeveer 29 Volt en leeg gereden ongeveer 21 Volt. De batterij beschermt zichzelf tegen verdere ontlading, anders gaan de cellen stuk. Nu begrijpt u misschien waarom de batterij opgeladen “moet” worden als u hem leeg heeft gereden. Als de batterij dus bijna leeg is en de batterij wordt verder “belast” dan kan het zijn dat de batterij zichzelf uitschakelt. Uw systeem valt dan compleet uit ter bescherming van de batterij.

Afhankelijk van de chemische samenstelling van de cellen, de grootte, de verpakking van de cellen en de gekozen materialen, kunnen onderlinge verschillen in gewicht geven.

Een losse LiFePO4 cel kan wel meer dan 1500 x worden opgeladen. Maar als meerdere cellen aan elkaar worden gekoppeld, ontstaat er onbalans tijden het laden en ontladen, waardoor het aantal cycli wordt verminderd. Het aantal keer laden staat in verband met de snelheid van laden en ontladen, de duur van de ladingen, het aantal cellen en de omgevingsfactoren.

Wist u dat uw batterij beveiligd is tegen een te laag voltage tijdens het fietsen. Dit wordt gedaan met behulp van het BMS. Bijvoorbeeld: als de batterij niet helemaal vol is en u gaat fietsen kan door het optrekken of zwaar belasten het voltage in de batterij onder de minimale waarde zakken. Het gevolg hiervan is dat de batterij tijdelijk zichzelf uitschakelt. Door de batterij uit en weer aan te zetten reset de BMS naar originele toestand.

1. Het laden van de batterij mag alleen met de meegeleverde oplader worden gedaan.
Let op dat de lokale net-spanning uit de wandcontactdoos overeenkomt met de
bijbehorende lader.
2. De batterij kan opgeladen worden, zowel gemonteerd op de fiets als gedemonteerd
van de fiets.
3. Als u gaat laden, verbindt dan als eerste de connector met de batterij, daarna pas de
lader met de wandcontactdoos.
4. Als de rode LED brandt dan betekent het, dat de lader gereed is met laden. Lees ook
de instructie van de lader op het laadapparaat.
5. Als het laden gereed is verwijderd u eerst de connector van de batterij en daarna
daarna pas de lader van de wandcontactdoos.
6. De batterij moet een stabiele ondergrond hebben tijdens het laden om vallen te
voorkomen. Voorkom dat er iets op de batterij of de lader ligt, zorg voor een plaats
waarbij er genoeg luchtcirculatie is.
7. Indien de batterij zeer heet wordt stop direct met laden en neem contact op met uw
leverancier.
8. De batterij is beveiligd tegen kortstondige ontlading tijdens het gebruik, indien de
batterij in de “slaap”stand valt is dit om verdere ontlading te voorkomen. Door het
ontkoppelen van de batterij en weer terug te schuiven in gebruiksstand zal de batterij
weer actief worden.

De eerste keer mijn accu gebruiken:
1. De eerste keer laden kan ongeveer tussen 4 en 10 uur duren, de batterijen zijn veelal
vooraf in de fabriek geladen.
2. Als u de batterij voor het eerst gebruikt of de batterij is voor een lange tijd niet
gebruikt, ontlaadt u volledig alle energie uit de batterij, daarna laadt u binnen uiterlijk
24 uur de batterij op totdat de rode LED uit gaat, voorkom leegstand van de batterij
dit levert vermindering van de efficiency op of zelfs onherstelbare schade aan de
batterij.
3. Voorkom water in en om de batterij.
4. Als u de batterij voor lange tijd niet gebruikt; laadt de batterij helemaal vol en berg
deze op een droge koele plaats op. Controleer de batterij elke maand.
5. Voorkom dat de batterij in een warme plek wordt gehouden.
6. Open de batterij niet.
7. Voer geen bewerkingen uit op de batterij als boren, plakken etc.
8. Voorkom dat de batterij in of bij vuur komt.
9. Oefen geen kracht of druk op de batterij uit.
10. Schudt de batterij niet, laat hem zeker niet vallen!
11. Pas op voor statische elektriciteit, voorkom dat de batterij hiermee in aanraking komt.
12. Als de batterij is gebroken en lekt, kijk uit voor uw ogen, spoelen met water. Bezoek
direct de dokter.
13. Als de batterij gaat ruiken, is vervormd, heet wordt of andere afwijkende effecten
vertoont stop met het gebruiken van deze batterij en verwijder de batterij uit de
bagagedrager of de houder.
14. Als de batterij en andere delen van de batterij vies zijn zoals de connectoren maak
deze dan schoon met een droge doek. Connectoren kunt u inspuiten met
contactspray voor betere geleiding en tegen vocht.
15. Stop met het gebruik van de batterij tijdens het fietsen als de batterij leeg is, zo
voorkomt u schade aan de batterij.
16. Houdt de batterij uit de buurt van kinderen.
17. Zorg ervoor dat de batterij op slot is tijdens gebruik om schade, verlies of diefstal te
voorkomen.

Service & Garantie

De garantietermijn op alle onderdelen van de ombouwsets en elektrische fietsen is 24 maanden tenzij uitdrukkelijk anders vermeld wordt.

Bij het openmaken of veranderen van functies en/of onderdelen vervalt de garantie. Dit geldt ook voor het verkeerd monteren van onderdelen, waterschade en slijtage.

U kunt het beste teruggaan naar uw R|A|T – Holland dealer. In samenspraak met de dealer kan een oplossing worden gevonden.

Motorreparatie & Verzending

Voor de meeste ebike-motoren, is de laagste prijs 60 Euro en in het slechtste geval zou dit  tot 400 euro zijn. (Het is niet gebruikelijk, maar als interne onderdelen moeten worden vervangen, kunnen deze kosten worden overschreden. U wordt hiervan op de hoogte gebracht voordat er werkzaamheden worden uitgevoerd).

We werken momenteel met een doorlooptijd van 5 tot 12 werkdagen vanaf het moment dat uw motor bij ons arriveert. Uiteraard heeft seizoen drukte hier een invloed op.

De koerier die u kiest om uw motor naar ons op te sturen, is geheel uw beslissing. De meesten lijken tegenwoordig heel redelijk werk te leveren. Zorg ervoor dat uw motor beschermd is en goed verpakt. Kies voor aangetekend verzenden zodat u verzekerd bent als de zending zoekraakt of beschadigt. Wij nemen geen verantwoordelijkheid voor de transporteur, indien er schade zou mogen ontstaan dan rapporteren wij dat direct aan u.

Uw motor wordt eerst getest, daarna worden alle interne onderdelen van de aandrijflijn verwijderd voor ultrasone reiniging en inspectie.

Alle lagers van de aandrijflijn worden verwijderd en vervangen door origineel of beter. Er wordt dan nieuw vet aangebracht op alle relevante oppervlakken en er kunnen extra gespecialiseerde vetten worden gebruikt om te helpen beschermen tegen slijtage of het binnendringen van water. Nieuwe keerringen, O-ringen en borgringen gemonteerd. In het geval dat een onderdeel defect of versleten is, wordt er contact met u opgenomen voordat we een nieuw onderdeel gaan plaatsen.

Uw motor wordt gedemonteerd en geïnspecteerd, daarna nemen we contact met u op met een rapport en prijs voordat we met de werkzaamheden beginnen. Gewoonlijk worden alleen de defecte onderdelen of lagers vervangen. Vaak is bij bepaalde merken motoren toch een volledige revisie vereist.

Algemene motorische vragen

Lagers kraken meestal niet. Wanneer mensen hun fietsen bij ons brengen met deze geluiden, zijn hier alle redenen die we tot nu toe hebben gevonden voor motoren, van alle soorten, die kraken: Motorbouten los (zorgt ervoor dat de motor tegen het frame kraakt), kettingblad, krukarmen slijtage, pedaal kraken, zadelpen kraken, achterwielophanging kraken, voortandwiel los (normaal verkeerd type tandwiel gemonteerd op Bosch of versleten spindragers voor Yamaha). Losse spaken in het achterwiel of achterwiel as kraken.

Het antwoord is, waarschijnlijk niet. Momenteel zou het commerciële zelfmoord zijn als motorfabrikanten van e-bikes een motor goed afdichten, omdat dit zou leiden tot extra wrijving en een lager batterijbereik. Dit ziet er niet goed uit op vergelijkingstabellen wanneer mensen beslissen welke fiets ze willen kopen. De meeste racefietsen hebben geen afdichtingen nodig en mountainbikes maken ongeveer 10% van de markt uit.  De meeste huidige fietsmotoren vertrouwen op de stofafdichtingen van de lagers in plaats van op een speciaal waterslot.

Er zijn aftermarket-producten voor sommige motoren, maar niet voor alle. Er zijn ook enkele eenvoudige stappen die kunnen helpen: Was je fiets rechtop, niet op zijn kant. Zet je fiets rechtop, in een droge ruimte. Als u uw fiets achter een voertuig vervoert, zorg er dan voor dat de motor is afgedekt als de wegen nat zijn. Richt een waterslang niet op de motor, vooral niet op de krukas. Nooit stond uw fiets onder druk (het is geen motorfiets, geen van de motorlagers, wiellagers of framelagers heeft beschermende afdichtingen ervoor).

Yamaha heeft wel een klein ademend membraan waardoor de motor gedurende een zeer lange tijd kan uitdrogen. Als het water meer is dan een druppel, geeft dat de motor problemen. De meeste andere motoren hebben dit kleine membraan niet en als er eenmaal water in zit, kan het niet ontsnappen. (motoren zijn absoluut niet ontworpen om vocht van welke aard dan ook te bevatten).

Dit komt omdat er tijdens het wassen of je laatste rit water in een lager is gekomen. Water zal de kogels van het lager aan de lager loopring doen roesten. Dit betekent over het algemeen het begin van het einde voor het lager.
Is het ok om wat olie op de lagers of langs de krukas te smeren?
Nee! Als je het gevoel hebt dat je olie op lagers moet smeren, is er al iets mis dat aandacht vereist. Ook zijn deze motoren niet ontworpen om olie in zich te hebben. Het kan problemen veroorzaken met koppelingslagers, printplaten, coatings en smeermiddelen. Zelfs zo nu en dan een paar druppels zullen zich in de loop van de tijd ophopen.

Nee! Als je het gevoel hebt dat je olie op lagers moet smeren, is er al iets mis dat aandacht vereist. Ook zijn deze motoren niet ontworpen om olie in zich te hebben. Het kan problemen veroorzaken met koppelingslagers, printplaten, coatings en smeermiddelen.  Zelfs zo nu en dan een paar druppels zullen zich in de loop van de tijd ophopen.

Turbo- of power-modus voegt iets meer vermogen toe via de aandrijflijn en zal daarom de motor mogelijk sneller verslijten dan sommige van de lagere vermogensniveaus, maar om eerlijk te zijn, hebben we geen enkel verschil gezien in een motor die veel wordt gebruikt op vol vermogen naar elke andere motor die voornamelijk op laag vermogen wordt gebruikt. We hebben nog geen motor versleten of defect gezien omdat hij werd gebruikt in zijn hogere vermogensniveaus.

We hebben nog nooit schade aan een motor gezien door het gebruik van een tunigs aanpassing.

We zien iets hogere slijtagepercentages bij motoren die worden gebruikt met een lage cadans in hoge versnellingen, dus de motor draait relatief langzaam maar probeert het volledige vermogen toe te voegen. Trappen met een hogere cadans (rpm) is absoluut beter en efficiënter voor de motor. Schade kan worden veroorzaakt door pedaalslagen en crashen, maar dat is het zo’n beetje! Motoren zijn over het algemeen zeer veerkrachtig als ze worden onderhouden.

De meeste ebike-motoren zijn geen onderdelen die kunnen worden onderhouden en gaan duizenden kilometers mee als ze droog worden gehouden. Yamaha- en Impulse-motoren vormen een uitzondering op deze regel, omdat ze een bepaald vet hebben dat wegslijt of uitdroogt, dit kan overmatige weerstand en slijtage veroorzaken. Yamaha en Impulse geven hiervoor geen aanbevolen kilometerstand, maar uit onze ervaring zouden we een off-road gebruikte Yamaha onderhouden na 1.500 tot 2.000 mijl en indien gebruikt op de weg 3.000 tot 4.000. We raden aan om een ​​Impulse-motor uiterlijk na 2400 kilometer een onderhoudsbeurt te geven.

Momenteel is het niet mogelijk om dit op een eenvoudige manier te realiseren.

In sommige gevallen zou dit mogelijk zijn, maar niet zo gemakkelijk als het klinkt. Motoren kunnen sterk verschillen van model tot model; maat, cranktype, maat en positie van de montagebout, type en positie van de bedradingsplug enz. Deze kunnen allemaal veranderen, samen met de compatibiliteit met oudere batterijen en controllers. Als je deze problemen overwint, dan is het uitlijnen van de ketting, crankhoogte, crankpositie voor en achter enz. Dan heb je kettingbladmaat, versnelling etc.  Normaal gesproken is het op dit moment uiteindelijk goedkoper en gemakkelijker om een ​​nieuwe fiets te kopen.

Lagers

De lagers in alle ebike-motoren zijn al ingevet en zouden goed moeten zijn voor de levensduur van de motor. Als een lager beschadigd is door het binnendringen van water of vuil, zal het permanent beschadigd zijn en zal geen enkele hoeveelheid speciaal vet helpen. Je maakt het onvermijdelijke alleen maar stiller.

Ebike-lagers zijn vaak van hoge kwaliteit, over ontwikkelde lagers. Veel groter en sterker dan nodig is. De lagers zijn niet de schuld, het heeft normaal gesproken meer te maken met de omgeving waar de lagers mee te maken hebben.

Niet met een ebike-motor die onder zware omstandigheden wordt gereden of regelmatig wordt gewassen, doen ze dat niet. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar een krukaslager: naarmate het lager slijt, worden de kogellagers binnenin kleiner, dit maakt beweging van het lager mogelijk en kan meestal worden gevoeld als speling in de krukas. Door deze “speling” worden de lager afdichtingen van hun zittingen getild en hierdoor kunnen water en vuil het lager binnendringen, waardoor het totale falen wordt versneld. Als u tijdens het rijden de lagers hoort, is het al te laat!

We proberen altijd originele of betere lagers te gebruiken. Er zijn enkele gevallen waarin een fabrikant de voorkeur geeft aan een lager met lage wrijving boven een goed afgedicht lager. Als we in het veld hebben gezien dat een bepaald lager vaak kapot gaat, vervangen we het bijvoorbeeld voor een beter afgedicht lager.

Bosch motorvragen

Alle Bosch-motoren zijn intern heel verschillend.

Bij het stellen van een diagnose of het maken van een offerte voor reparatie is het voor ons belangrijk om precies te weten welke motor u heeft. Het is heel gewoon om te denken dat je een Gen 3-motor hebt terwijl je eigenlijk een Gen 2 hebt. Hopelijk helpt deze pagina je om je motor correct te identificeren.

Generatie 1

  • Gen 1 Bosch “Classic” Line 50Nm (2011 – 2014) Meestal gemonteerd op racefietsen, maar gebruikt in een paar vroege EMTB’s zoals Moustache en Haibike.
  • Bosch Gen 1 “Klassiek”

Generatie 2

  • Gen 2 Active Line 48Nm 2014 – 2018 Meestal gemonteerd op racefietsen. Vroege motoren zijn zilver, latere waren zwart
  • Gen 2 Performance Line 50 Nm voor naafversnelling, 63 Nm voor derailleur 2014 – 2019 Gemonteerd op racefietsen en sommige vroege EMTB’s. Vroege motoren waren zilver, latere waren zwart.
  • Gen 2 Performance Line CX 75Nm 2017 – 2019 Meestal uitgerust met door Bosch aangedreven EMTB’s en een paar racefietsen. Omdat deze motor tot 2019 werd gemonteerd en direct werd gevolgd door de Bosch Gen 4-motor, wordt deze vaak verward met de Gen 3 racefietsmotor.
  • Bosch Gen 2 Performance-lijn
  • Bosch Performance Line CX

Generatie 3

  • Gen 3 Active Line 40Nm 2018 – Nog steeds actueel. Racefietsmotor voor vlak stadsverkeer en een lange batterijduur.
  • Gen 3 Active Line Plus 50Nm 2018 – Nog steeds actueel. Racefietsmotor voor stadsritten met kleine heuvels. Dezelfde motor, iets meer vermogen maar nog steeds beter batterijverbruik.
  • Gen 3 Performance Line (niet beschikbaar in CX) 65Nm 2018 – Nog steeds actueel. Racemotor voor toeren, d.w.z. langere, hogere heuvels. Ook gemonteerd op een paar gravelbikes. Opmerking: Het grote kettingwiel wordt niet gebruikt op de Gen 2Bosch Gen 3 Active-lijn
  • Bosch Gen 3 Active Line (Let op groot kettingblad)

Generatie 4

  • Gen 4 Performance Line CX 75Nm mountainbike motor. Later geüpgraded naar 85Nm 2020 – Nog steeds actueel
  • Gen 4 Speed ​​Line- en Cargo Line-motoren zijn ook beschikbaar, maar in wezen zijn alle motoren specifiek ontworpen voor een bepaalde taak en batterijverbruik.
  • Bosch Gen 4 Performance Line CX

Bosch-motoren zijn niet ontworpen om te worden onderhouden en mogen alleen worden gerepareerd als ze beginnen te falen. De motoren zijn levenslang afgedicht en kunnen probleemloos meer dan 80.000 km rijden als ze droog worden gehouden.

Nee! Als u hoort dat uw motor lawaai maakt tijdens het rijden, is het al te laat! De lagers zijn defect, de kogels in het lager zullen snel slijten; naarmate ze slijten, worden ze kleiner, hierdoor worden de afdichtingen van het lager van hun zitting getild, waardoor water of vuil rechtstreeks in de motor kan komen! Alle ebike-motoren vallen op deze manier uit als de lagers in nood zijn. Negeer geen enkele verandering in het geluidsniveau van uw motor, er zijn grenzen aan wat kan worden gerepareerd.

De lagers die op de meeste Bosch-motoren zijn gemonteerd, zijn van extreem goede kwaliteit en goed afgedicht, maar hoewel een lager wordt geclassificeerd als “verzegeld”, is het niet waterdicht! Ze zijn op zijn best water- en stofbestendig. Dit is hetzelfde voor 99% van de ebike-motoren op de markt.

Het zou heel gemakkelijk zijn om een ​​motor tijdens de ontwerpfase af te dichten, maar afdichtingen voegen weerstand toe en weerstand staat gelijk aan batterijverbruik. Het zou commerciële zelfmoord zijn als een fabrikant een motor uitbrengt die 1 mijl minder batterijbereik heeft dan zijn concurrent.

Lagers hebben de neiging te rommelen, te knarsen, met tussenpozen te knarsen of vast te lopen. Ze kraken over het algemeen niet. Kraken wordt meestal veroorzaakt door een van de volgende:

  • Losse motorbouten. Hierdoor kraakt de aluminium motorbody tegen het aluminium frame.
  • Zadelpen kraakt in het frame (de meeste geluiden gaan door het frame en komen uit het motorgedeelte).
  • Crankarm los
  • Als spider en kettingblad gemonteerd zijn, (Gen 3 en 4)
  • kettingbladbouten controleren
  • Pedaal kraakt , indien gemonteerd, krakende ophanging
  • Achterwiel as los

Op dit moment zijn deze niet verkrijgbaar.

Impuls motorvragen

Nee, deze motoren zijn niet ontworpen voor regelmatig onderhoud. Een van de belangrijkste oorzaken van het falen van deze motor is echter het vet dat wordt gebruikt voor het smeren van de stalen tandwielen en vrijlooppallen. Dit veroorzaakt verschillende grote problemen en hoe eerder dit vet wordt verwijderd en vervangen door een lichter vet, hoe beter.

Ja, we hebben het probleem geïdentificeerd en het is op te lossen.

Dit is vrij gebruikelijk bij deze motor en dient zo snel mogelijk verholpen te worden. De reden voor deze en de meeste storingen aan deze motor is het vet (één ding heeft Impulse nooit veranderd!) Er zitten twee metalen tandwielen in deze motor, één tandwiel is klein en hard, het andere tandwiel is groot en erg zacht. Het harde tandwiel scheert metaal van het zachte tandwiel, deze metaalvijlsel blijft aan het vet tussen de tandwieltanden kleven en begint zich op te hopen en oefent druk uit op de steunlagers. Deze druk wordt langzaam opgebouwd naarmate er meer metaalresten tussen de tanden worden gepakt, totdat de kleinste van de lagers instort. Dit duurt meestal niet lang.

Dit wordt meestal veroorzaakt doordat het vet oud wordt en de vrijlooppallen naar beneden blijven steken, zodat ze niet goed in de ratel kunnen grijpen. Indien links, zal dit het vrijloopmechanisme en de stalen ratel van het aandrijftandwiel vernietigen. Dit is veel schade en moet zo snel mogelijk worden verholpen.

Yamaha motorvragen

Yamaha heeft de neiging om een ​​vet te gebruiken dat na verloop van tijd uitdroogt of verspreidt. Na ongeveer 2000 km kunnen ze normaal  schoonmaakbeurt en opfrisbeurt gebruiken. Hierdoor worden ze een stuk rustiger. Het is duidelijk dat als lagers beginnen te falen, dit ook het geluid zal verhogen.

De latere Yamaha-motoren lijken hierdoor iets slechter en we hebben slechte of beschadigde interne lagers gevonden bij sommige gloednieuwe motoren. Meestal wordt het echter veroorzaakt door slecht schakelen van de versnellingen, dit kan soms worden verholpen door de versnellingen om te wisselen, maar dit is niet echt een praktische oplossing.

Dit is meestal een fout van de printplaat (PCB) en is meestal een goede indicatie dat de PCB defect is. Gelukkig hebben we nu Yamaha PCB’s op voorraad

 

Giant SyncDrive-motoren zijn in feite een standaard Yamaha-motor met Giant-software. We kunnen elk mechanisch probleem met Giant Yamaha-motoren oplossen, net als Yamaha. We kunnen geen printplaten leveren voor Giant SyncDrive-motoren.

Nee. Giant heeft deze mogelijkheid geblokkeerd door erop te staan ​​dat de Giant-batterij en de Giant-controller een Giant-motor moeten zien of ermee moeten praten. Zonder een van deze onderdelen werkt niets.

U zou 1 mm zijdelingse speling moeten voelen (d.w.z. duwen en trekken aan de krukas). Dit wordt niet veroorzaakt door axiale speling van het lager. U mag geen radiale speling voelen (d.w.z. de krukas optillen en laten zakken).

Als uw fiets vóór 2020 is geproduceerd, kijk dan hoe de pedaalcrankarmen op de motor aansluiten. Dit wordt een ISIS-schijf of een vierkante schijf genoemd. Als uw motor een ISIS-aandrijving heeft, moet dit een PW-X of PW-X2 zijn.
Als uw motor een aandrijfvierkant heeft, moet het een PW, PW-SE zijn (latere motoren zijn PW-ST, PW-TE of PW-CE).

  • ISIS-schijf (stervertanding)
  • Vierkante as
  • X0S70 sticker  toont motortype/model

Het kan nodig zijn dat u uw motor nauwkeuriger identificeert en dit kan worden gedaan door ons de nummers op de zilveren sticker te geven die u op de onderkant van uw motor zou moeten vinden.

Neem contact met ons op.

Dit is een veel voorkomend symptoom van versleten ketting of tandwielen, meestal niet van de motor (behalve het onderstaande voorbeeld). Dit probleem kan meestal optreden na het vervangen van de ketting zonder de tandwielen te vervangen, of vice versa. Op een eBike zet je 3 of 4 honderd procent meer kracht door de aandrijflijn en dit zal problemen aan het licht brengen die zich normaal niet zouden voordoen op een normale loopfiets.

Dit wordt meestal veroorzaakt doordat het vet oud wordt en de vrijlooppallen naar beneden blijven steken, zodat ze niet goed in de ratel kunnen grijpen. Indien links, zal dit het vrijloopmechanisme en de stalen ratel van het aandrijftandwiel vernietigen. Dit is veel schade en moet zo snel mogelijk worden verholpen.